Quina és la vostra assignatura de 2B del GMA preferida?

dijous, 8 de maig del 2008

Visita a la redacció de CAPGRÒS

Ja farà sobre un mes que els alumnes del grup C vam visitar la redacció de Capgròs. Capgròs és un setmanari gratuït que llença 40.000 exemplars i que té 60.000 lectors. Capgròs es basava només en la ciutat de Mataró tot i que ara també llença exemplars a altres punts del Maresme.
Durant la visita, ens van explicar una mica la seva història, que feien i l’evolució de la premsa gratuïta. Tal i com ens van comentar, la premsa gratuïta es basava en anuncis publicitaris anys enrera. Avui dia, els anuncis en són només una part, i la premsa gratuïta ofereix les mateixes prestacions que la de pagament. Capgròs n’és tot un exemple. Amb un equip format per 5 redactors i un fotògraf professional, el setmanari ofereix una premsa de qualitat i que cobreix els interessos dels habitants de Mataró i el Maresme explicant els esdeveniments d’aquest territori.


A més, Capgròs aposta també per un equip fort de dissenyadors ( 5 crec), que vetllen per un disseny atractiu i eficaç que entri pels ulls dels lectors. El disseny n’és molt important, ja que el diari està a les botigues i punts de la ciutat, i la gent és lliure d’agafar-lo. Un bon disseny és crucial per cridar l’atenció de la gent. També cal tenir en compte que al ser premsa gratuïta es subvenciona per la publicitat, de manera que els anuncis també han de tenir un atractiu visual que cridi l’atenció del lector.


Pel que fa als temes, Capgròs tracta les notícies d’actualitat de la setmana dividides en les seccions que podem torbar en qualsevol diari, respectant el seu ordre de prioritat ja establert. Tal i com ens va comentar la directora de redacció Judit Vives, el setmanari no altera l’ordre de les notícies tot i que algunes notícies siguin més morboses que d’altres i segurament atreguin més lectors, , fet que dóna serietat i credebilitat al diari. La Judit ens va comentar també que la redacció que oferien havia de ser de qualitat, i que en aquest àmbit els era una ventatja important el fet de publicar només un cop per setmana, ja que podien preparar la notícia amb més temps.


A més de l’edició amb paper, Capgròs ofereix la versió digital
www.capgros.com. Aquesta web ofereix les notícies amb una actualització constant acompanyades de recursos multimèdia així com un seguit de serveis per als habitants de Mataró. Un servei que em va cridar força l’atenció és el necrològic, un apartat de la web on es publiquen les morts de ciutadans (sempre amb el consentiment de la família) que permet afegir el condol. Aquest servei ha rebut felicitacions per part dels usuaris, ja que més d’un s’ha assabentat d’una mort d’algun conegut que si no fos per aquest servei provablement no hagués sabut fins al cap de molt temps.
A part, l’edició on-line ofereix també les versions en paper a la web, de manera que els usuaris podem llegir les edicions en paper publicades a través d’internet. Tot i que l’edició on-line no proporciona a Capgròs uns ingressos tan grans com l’edició en paper, els anuncis els proporcionen uns ingressos interessants ( els anuncis es cobren a un tant per aparició en pantalla). Durant la visita ens van comentar també que en el seu cas l’ediciñó on-line no els era autosuficient econòmicament, tot i que cada dia anava a més, però que en el cas de grans diaris ja ho era.

La visita doncs va ser molt interessant, i ens vam adonar de que Capgròs és una de les institucions pioneres en premsa gratuïta a Catalunya. Un dels fets que ho ha fet possible, tal com ens va comentar en Fransesc Castanyer (periodista de Capgròs), és la competència frec a frec que es duen amb el “Tot Mataró”, l’altre diari gratuït de la ciutat.
Tot això fa que Mataró, tot i ser una ciutat petita ofereixi uns serveis de premsa gratuïts més que envejables.