El passat 17 d'Abril ens va visitar en Fransesc Castanyer, l'exdirector del setmanari Capgròs. La xerrada anava enfocada sobre la manera com s'havia de tractar la informació per ser emesa als mitjans de comunicació i també sobre els medis i les seves característiques.
Què és notícia?
Durant la xerrada vam debatre també allò que creiem que era notícia i la conclusió va ser la següent:
- És notícia tot allò que és pròxim, actual, d'interès ciutadà i curiós.
- Allò que afecta al mitjà també és notícia ( Periòdico publicarà notícies sobre el grupo Z).
Quines són les funcions dels mitjans de comunicació?
Durant la visita d'en Fransesc vam debatre també, mitjançant una pluja d'idees, quines creiem que eren les funcions dels mitjans de comunicació. Des´prés de posar les idees en comú vam arribar a la conclusió que les funcins dels mitjans són:
- Informar
- Influenciar ( un exemple podrien ser El Mundo i Cope, que estan a l'extrem d'un pensament).
- Transformar l'etorn
- Donar veu a tohom
- Fer crítics als ciutadans
- Educar
- Controlar el poder
- Guanyar diners
Els Mitjans de comunicació
Després d'aquests dos petits debats, en Fransesc ens va explicar trets característiques dels diferents mitjans de comunicació. En faré un petit resum.
La ràdio és un mitjà força barat. La sintonitzem per la seva immediatesa en donar informacions, per entretenir-nos i en situacions de crisis. Utilitza veus, músiques, sons i repeticions com a recursos. La consumim al cotxe i a les cases generalment, i solem fer-ho de forma individual i puntual. La ràdio és un mitjà que genera líders sòlids i fidelitat en l'audiència.
La televisió és un mitjà car degut als elevats recursos tècnics que requereix. La mirem per informar-nos, entretenir-nos i pels directes. Els recursos que utilitza són la imatge, el so, les veus i músiques i el Prime Time (per guanyar audiència).La solem consumir al sofà, moltes vegades de manera involuntària (fent zàping ens aturem a un canal i ens hi quedem), de forma regional (les cadenes de la zona) generalment, per cartellera i ho fem de forma inividual o col·lectiva (amics o família).
La premsa escrita utilitza la paraula impresa, els gràfics i les fotografies com a recursos. La consumim a casa, al bar i als transports públics, i ho fem de forma voluntària, individual i regional.
Internet és un metamitjà que inclou els 3 anteriors. Internet és global, és a dir que és senzill tècnicament, ràpid i econòmic. Utilitza tots els recursos utilitzats pels altres mitjans i la interactivitat a un nivell molt més elevat del que puguin fer-ho els altres. El consum és voluntari, individual, global (no regional, consum mundial) i impacient.
La interacció és molt directa i compenetrada als diaris d'internet. Tot i que els diaris utilitzen diferents estratègies versió digital/versió paper, molts diaris proporcionoen adreces d'internet a la versió en paper on complementen la informació de la notícia.
Durant la xerrada, en Fransesc ens va explicar quines eren les grans famílies de mitjans de comunicació d'Espanya; aquestes són:
PRISA (El PAIS, SER, CANAL +, CUATRO, LOCALIA , AS)
ROURES + EL TERRAT ( LA SEXTA, EL PÚBLICO)
PLANETA ( LA RAZÓN, AVUI, ONDA O, ANTENA 3, ADN)
UNDESA (EL MUNDO, MARCA, EXPANSIÓN, ABC, COPE)
GRUPO GODÓ ( LA VANGUARDIA, EL MUNDO DEPORTIVO, RAC 1, 8 TV, 20 MINUTOS)
Quina és la vostra assignatura de 2B del GMA preferida?
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada