Hi ha tres maneres diferents d’informar a una societat: que les persones siguin crèdules i “s’ho traguin” pràcticament tot, que les persones requereixin un intermediari informat que els digui allò que és bo i significatiu, o be que les persones es puguin organitzar per si mateixes i trobar la seva versió de la veritat.
Els medis ja han arribat, però la veritat encara no.
Al llarg dels anys, l’accés a la informació era concedit a institucions poderoses que en dominaven la distribució, mentre que la premsa independent era qui defensava la societat. Una nova era s’ha imposat. Sabem més coses que abans, però d’un mateix fet en sorgeixen diverses afirmacions, en molts casos, contradictòries.
A partir d’ara, gràcies als mitjans dels quals disposem, una persona qualsevol pot publicar les seves veritats sobre qualsevol fet o notícia amb facilitat.
“Històricament, als periodistes se’ls encarregava la funció d’informar a la democràcia. El seu futur, però dependrà no només del bé que ho facin sinó també de com estimulin i facin possible el diàleg amb els ciutadans”.
Aquestes frases són un petit resum de la introducció de We Media, feta per Dales Peskin. Un llibre publicat pel “Media Center American Press” que explica el nou model de tractament de la informació que s’ha imposat actualment, plantejant consideracions a tenir en compte entre el mitjà i l’audiència.
El llibre es divideix en 7 capítols:
1. Introducció al periodisme participatiu.
Explica que l’audiència d’internet té els mitjans per participar activament en la creació de notícies i d’informació amb facilitat.
2. Context cultural: darrere de l’explosió dels mitjans participatius Explica com Internet ha causat canvis molt significatius al món del periodisme i la dinàmica de les notícies i de l’audiència.
3. Com està agafant forma el periodisme participatiu. Examina els processos d’autocorrecció, les fortaleses i les debilitats dels sistemes principals de periodisme participatiu (blocs, peer to peer, publicació colaborativa…).
4. Les regles de participació. Com tot sistema social, el periodisme participatiu te unes regles. Es discuteixen aquestes regles i s’explica com es treballa en aquest sistema.
5. Implicacions dels medis i del periodisme. Explica les tendències que estan adoptant els mitjans de comunicació i l’impacte que té Internet sobre ells. Explica també els canvis en el model econòmic de les empreses de la comunicació.
6. Beneficis potencials de “We Media”. Explica els beneficis que les empreses de comunicació obtindran si adopten el periodisme participatiu de forma considerable.
7. Com podrien respondre els mitjans.
Explica maneres de que els mitjans integrin el periodisme participatiu en les seves operacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada